Frukostdags

Lite sent för frukost nu kanske vissa tycker. Men jag har städat lite och ska nu avnjuta en frukost på terassen i solen i sensommarvärmen här i Nice. Jag har praktik inom hållbar utveckling här som en del av utbildning. Jag är på ett café som bara arbetar med ekologiskt, och/eller lokal och fairtade mat. Jag hjälper dom att förbättra sitt arbete med hållbarhet samtidigt som jag njuter av solen, värmen och baguetterna på franska rivieran.

 
Havregrynsgröt med chiafrön. För att maxa min gröt brukar jag hälla i 1 dl havregryn och typ 1 msk chiafrön i kastrullen jag ska koka gröten i. Fylla på med dubbla mängden vatten (ungefär) och låta det står några minuter för att låta chiafröna suga åt sig lite vätska. Sen kokar jag den som vanligt och serverar med nån god frukt som är i säsong - säsongen härnere är ju lite annorlunda än i Sverige nu så det kanske inte finns samma frukt här som hos er. Men jag hade i päron och färska fikon tillsammans med lite hackade nötter -mumsigt, mättande och rätt shysst mot miljön. Till den här måltiden körde jag på på ekologiska havregryn och chiafrön men lokala färska produkter. Försöker inte stirra mig blint på bara ekologiskt eller bara lokalt etc. För att själv må bra måste man ju äta de saker man tycker om också och det är ju inte alltid det är möjligt att hitta eko, lokalt och fairtade allt i samma produkt.
 
Vi hörst snart! Maria