Recept - Vegansk sataygryta

Jordnötssmör, kokosmjölk, currypasta - vad kan gå fel? Sen ett par år tillbaka har jag gjort en jordnötssås (aka Sataysås) enligt ett recept på baksidan av Green choice jordnötssmör burk. Det blir så gott. Jag brukar göra en gryta av såsen där jag har i de grönsaker jag har hemma, kanske några sojabitar eller tofu för att öka på proteininnehållet lite. Men ibland kör jag bara grönsaker och serverar med bönpasta för att göra det lite mer mättande - även om det nästan inte behövs med all jordnötssmör och kokosmjölk som är i såsen!
 
Sataysås
1 -2 msk röd currypasta  ( 2 msk kan bli väldig starkt tycker jag!)
3 msk olja
3 msk äppelcidervinäger
150 jordnöttsmör (typ en halv burk)
1 burk kokosmjölk (400 ml)
1 - 2 msk socker eller honung (kan uteslutas)
salt och peppar efter behov
 
Häll i olja i en kastrull, tillsätt currypastan och fräs nån minut. Tillsätt sedan kokosmjölken, rör om och låt sjuda ett par minuter, ha i äppelcidervinägern. Tillsätt jordnötssmöret och rör om i såsen så den löser upp sig i kokosmjölken. Låt sjuda ett par minuter tills såsen tjocknar lite, ta av från värmen, smaksätt ev. med sötning, salt och peppar.
 
Övriga ingredienser till grytan (ungefärlig mängd ingredienser till ca 4 port)
1 zucchini/aubergine
1 lök/purjolök
1 vitlöksklyfta
1 paprika
1 -2 morötter
broccoli/bladspenat eller nåt annat grönt.
 
Skär alla grönsaker i lagom stora bitar. Fräs i olja i en stor stekpanna eller gryta tills de är lite mjuka. Om du har frysta grönsaker, koka dom först och tillsätt  när grönsakerna är mjuka. Tillsätt ev. sojabitar, tofu, bönor etc. om du vill. När innehållet är färdigt, häll på jordnötssåsen på grönsakerna och rör om. Servera med nudlar, ris, quinoa, bönpasta eller något annat gott!