bästa Rödbetsbiffarna

Har ett vegetariskt paradrecept som gärna dyker upp både till vardags och till fest, som hamburgare eller till en quinoasallad, till pasta eller ett rotfruktsmos. Med lite fetaost blandat med creme fraiche till blir det supergott! Det började med att vi gjorde det på Flyxen på Smålands (tror jag), och jag kommer inte ihåg vem av oss som hittade receptet - så jag vill inte ta åt mig äran för det, det är inte jag som skapat receptet. Men, hursomhelst så är det väldigt bra! Jag tror redan hälften av mina vänner har fått det här receptet så varför inte dela med mig till er också:
 

Rödbetsbiffar ( typ 10 stycken stora skulle jag tro…)
4 råa rödbetor
150  g havregryn
1 gul lök
200 g fetaost (kan uteslutas, alt användas till en sås istället)
2 vitlöksklyftor
2 tsk olivolja
2 ägg
basilika, färsk eller torkad
salt, peppar

Gör så här: Skala och riv rödbetor, lök och vitlök. Ta i olivolja, ägg och havregryn. Mixa ihop med en stavmixer eller i en blender. Ta i fetaost, basilika och salt och peppar. Låt vila i 30 minuter. Gör biffar och stek i stekpanna eller i ugn ca 15 min på 200 grader.

Fetaostcreme: Blanda ihop fetaost, creme fraiche (eller liknande) och ha i lite salt, peppar och kanske lite cayenne och vitlök. 

Tråkigt nog har jag ingen bild på dessa ljuvliga små biffar. Men ni får ta mitt ord på att dom är både goda och vackra!