F A T T A

Det är så mycket som folk borde fatta. Jag läste en artikel igår i Syre om att man dragit in initiativet om att ha en dag i veckan vegetarisk skollunch i Skövde. Förslaget om köttfria dagar röstades ner av politikerna. Detta då efter att en politiker, en köttbonde uttalar sig så idiotiskt så jag undrar hur någon ens kan han röstat in honom som politiker. Han säger att, att ha en vegetarisk lunch per vecka är att tvinga barnen till att äta vegetariskt - något de kanske inte tycker om (för att alla tycker om kött då eller!?!) - och att det då kan likställas med att tvinga en muslim att äta fläskkött. Han fortsätter sen med att säga att "Att minska köttkonsumtionen för att rädda klimatet kan andra tycka är viktigt. För mig är det viktigaste att vi serverar bra och näringsrik mat"
 
Alltså VAD SÄGER DU?? För det första kan man väl aldrig likställa vårt köttätande med en religion och på allvarligt tro att dessa två väger lika tungt? För det andra så skulle de allra flesta människor idag förstå att man kan få en fullgod, näringsriktig kost trots dess avsaknande av kött! och det där med att tvinga barn till att äta saker.. ja, det må så vara att det känns taskigt, men jag tror att ganska många föräldrar har "tvingat" sina barn att äta grönsaker och det har nog inte skadat sådär fruktansvärt många? 
 
Alltså, har vi inte kommit längre än såhär? Det gör mig lite rädd. Jag vet i och för sig att fler och fler äter mer vegetariskt och tänker till en gång extra innan man lägger kött i matkorgen. Men det här känns så dumt och så ologiskt. Och varför ska inte eleverna få vara med och rösta om detta - det är ju trots allt dom som ska äta den här maten. Heja åttondeklassaren i artikeln som uttrycker hur dumt det är att politikerna inte förstår problemet i en ökande köttproduktion- och konsumtion.