Tag-vad-du-haver-middag

Litet uppehåll. Jag har ju bytt franska rivieran mot Uppsala vilket har behövt sitt lilla break helt enkelt. Det är inte det enklaste att ställa om sig från 20 grader och sol till 1 grad och snö. Som tur var fick jag en ljuvlig höstdag med sol och krispigt väder där jag gick och njöt av de vackra färgerna och var tacksam över att jag var hemma igen.  Om några dagar börjar jag min nästa praktik i kursen "Praktik för en hållbar utveckling", den här gången på Friskis och Svettis huvudkontor där jag ska arbeta fram lite verktyg för hur de kan arbeta med hållbarhet i det vardagliga arbetet ute på sina föreningar. Det ska bli spännande och väldigt lärorikt hoppas jag. Så jag kommer bli pendlare till Stockholm ett par månader framöver. Överlag är jag väldig taggad inför hösten och vintern som återstår här i Sverige!!
 
Dagen innan jag åkte hemåt bjöd jag några vänner på en brunch gjord på det jag hade över i kyl och skafferi. Det kändes så bra att använda upp saker och jag insåg att man kan göra så mycket av det som till en början känns rätt så lite. En burk med kikärtor blev en stor hummus, övermogna fikon blev en fikonmarmelad, quinoa och grönsaker blev en quinoasallad, rester av havregryn och nötter blev en granola - så mumsigt altihop. Man borde ju göra så oftare för att undvika svinn. Jag är expert på att köpa på mig saker och sen helt plötsligt står det nåt paket i skafferiet som gick ut 2015, onödigt. Man borde kanske införskaffa nån slags tag-vad-du-haver-middag varannan månad där man bara använder upp allt som finns i kyl och frys och som är på väg att bli gammalt - garanterat kommer man få en bra måltid utav det. Ingen ny idé egentligen, jag vet, att använda upp rester är sen gammalt - men jag tror att många är som jag och samlar på sig alltför mycket matvaror för att sen vara tvungna att slänga det som blir gammalt och inte går åt. Imorse hittade jag ett paket grahamsgryn och tänkte "grahamsgröt är ju gott, perfekt" - såg sen att den gick ut i början på 2015 (visst det kanske går att äta men 1,5 år  efter utgångsdatum är ganska lång tid).  Så man kanske ska skriva upp en dag i kalendern om någon månad: tag-vad-du-haver-middag, eller kanske till och med tag-vad-du-haver-matdag. Det bästa är ju att man inte behöver handla inför den!
 


 
 
Anonym

MEN så bra tips!👍

Svar: Ja :D bara att köra på!
Maria Andersson