Heja alla vegetarianer & veganer!

Blev inspirerad av både Rebecka och Amanda som testar en vegetariskt period under en/ett par månader för att se hur det är och känns. Jag tror det är en bra idé, även om man inte vill bli vegetarian eller vegan på heltid så att säga, tror jag det är bra att testa hur det känns, förstå utmaningarna och möjligheterna med en vegetarisk eller till och med vegansk kost. För det är ofrånkomligt, att undvika eller minska användandet av produkter från djurriket är bättre för miljön!
 
All köttproduktion har dålig klimatpåverkan. Kött och mejeriproduktuonen har lika stor klimatpåverkan som all bil, buss, båt- och flygtransport tillsammans! Det beror såklart på en massa saker, bland annat så släpper kor ut väldigt mycket metan, en växthusgas som är ungefär 30-35 gånger värre än CO2 (koldioxid) som vi lärt oss att vara så rädda för. Grejen med köttproduktion är också att vi först måste ge djuren mat för att djuren i sin tur ska bli mat till oss, flera steg extra i kedjan gör ju naturligtvis så klimatpåverkan blir större och produktionen mindre hållbar. Det här betyder också att vi i princip kan förkasta argumentet om att vegetariska sojaprodukter bidrar till ökad regnskogsskövling  - ja, regnskog skövlas för sojaproduktion och för att ge plats till boskap - och det är då till väldigt stor del soja som sedan blir djurfoder för att gynna intensiv djuruppfödning, inte soja som blir till sojafärs som vi använder i vår fredagstacos!
 
Absolut, gräsbetande kossor är  bra och nödvändiga för våra öppna landskap, men den mängden kossor vi har idag runtom i världen är ohållbart och en ko kan tyvärr aldrig bli klimatneutral pga deras metanutsläpp. I Sverige handlar det om att fler av djuren som finns behöver beta på öppna marker och inte äta foder och stå inomhus. Så om fler väljer vegetariskt och veganskt lite oftare kan vi bidra till den förändringen, och förhoppningsvis kan då det kött vi har i Sverige räcka till så att vi slipper importera kött som med största sannolikhet inte bidragit till öppna landskap i sina ursprungsländer. Glöm inte att mejeriprodukter också kommer från kor, att minska på mjölk, yoghurt, grädde, kvarg, ost och creme fraiche är också bra för miljön även om just svenska mejeriprodukter har en relativt liten klimatpåverkan.
 
För min del, som den flexitarian/allätare (eller vad man nu vill kalla det) som jag är, tror jag kanske att en prövoperiod vore nåt att testa. Jag köper sällan hem kött, speciellt inte sen jag kom till Nice pga osäkerhet kring kvalitet och för dyra priser på ekologiskt och lokalt. När jag är ute måste jag erkänna att jag äter kött - just eftersom det känns som att jag då kan blunda lite och hoppas att dom använder bra råvaror där jag äter (vilket såklart inte är fallet överallt).  Utan vegetarianstämpeln, ja då har jag lätt för att välja kött,  bara av ren vana, och för att jag tycker det är gott, även om förnuftet mer titt som tätt flikar in och får mig att välja veggie. Så ja, från och med nu ska jag ha en vegetarisk månad - se vad lätt det var att bestämma sig för det. Fasen vad duktiga vi är som bestämmer oss för att äta veggie!
 
såhär mumsig kan veggie-mat se ut - Pizza på en italiensk restaurang i Vieux Nice
 
Amanda

Så himla bra :) Att äta vegetariskt känns så självklart efter att läsa de anledningarna och ändå är det så svårt för många att ta in... Förändringar är utmaningar!

Svar: Jamen verkligen! och sen går ju inte jorden under (förhoppningsvis) om man äter kött nån gång ibland liksom!
Maria Andersson

Anonym

Helt rätt, och varför inte börja testa en dag i veckan, så upptäcker man hur gott det är.

Svar: Absolut - och då har man också tid till att leta upp bra, välstrukturerade recept också!
Maria Andersson