Kan man äta hållbart?

Varför ställer jag den frågan? Det är väl klart man kan äta hållbart!... eller? Men, om man inte kan, varför köper vi då ekologiskt kaffe och tänker till liiiite extra innan vi köper en stor bit nötkött?
Ja, det kanske går att äta hållbart. Kanske inte. Jag vet inte. 
 
Hur äter man på ett hållbart sätt? Kan man äta på ett sätt som inte är dåligt för miljön? 
 
Två frågor av många som jag önskar att någon hittar ett svar på en vacker dag i en framtid inte alltför långt bort. Man önskar ju att svaret var: köp allt ekologiskt eller köp allt lokalt, ät bara vegansk, ät bara gröna livsmedel, ät bara sånt som ser fint ut… ja, alltså man önskar ju att svaret på en hållbar diet kunde rymmas inom en mening. Jag har börjat förstå att det nog inte är så. Svaret kan inte vara så lätt på en fråga så komplex. Kanske är svaret på den frågan det vi behöver för att nå ett hållbart samhälle, så det är ju bara rimligt att det inte finns något enkelt svar... Hur gärna man än önskar det. 
 
I många av mina inlägg kommer jag försöka tackla de här frågorna, för det är en av dom sakerna som intresserar mig mest i den hela stora hållbarhets-frågan. Jag kommer antagligen inte kunna svara på frågorna. Men kanske nosa på vad jag, och andra tror är möjliga lösningar. Det är klurigt och intressant. 
 
 
Vi hörs snart! Maria