Tack för att du klickade dig hit!

Det betyder mycket för mig. Vissa av er vet redan att jag haft en blogg tidigare. Jag kände att jag vill testa igen. Med ett nytt namn och med ett nytt syfte. Jag tänkte berätta lite om varför jag ska försöka blogga, och vad jag har tänkt mig. När ni läst det kan ni ju dela länken om ni vill - för mig handlar det om just det: att dela med sig av kunskap, erfarenheter, tips, tricks för att tillsammans bidra med något som resulterar i något bättre och mer hållbart än det vi har nu. Till slut kommer kanske till och med din husmanskostälskande farbror äta vegetariskt en gång i veckan för att du nämnt en, två eller tre gånger att det är bra för miljön (& för hälsan!)
 
Jag vill på den här bloggen skriva om Hållbarhet. Vad tusan är det nu då? Ja, för lite över ett år sen var termen ganska okänd för mig, och den är väl fortfarande inte helt tydlig om jag ska vara ärlig men ska ge mig på en (min) förklaring. Jag är färdigutbildad Kostvetare och började ett masterprogram i Hållbar utveckling hösten 2015 för att jag kände att mat och hållbarhet - DET är två saker som vi definitivt kommer behöva fokusera på nu och i framtiden om vi vill att våra framtida generationer ska ha samma, om inte bättre möjligheter än oss att leva ett liv på en planet där resurser inte överanvänds trots att människor, samhälle, miljö och ekonomi utvecklas till det bättre. Hållbarhet betyder enligt mig helt enkelt att något håller - det går inte itu efter en vecka, två månader eller tio (tusen) år. Att nåt är hållbart innebär att det är starkt - och att det inte utnyttjar något annat för att själv vara starkt. Saker som håller är skapade med eftertanke och intelligens och tar hänsyn till det hela. Sypertydligt, eller hur...? Äsch, jag tror det blir bäst om man skaffar sin egen uppfattning om vad hållbarhet är, för en sak är säker, det viktiga är inte att alla tolkar termen exakt likadant.
  
Men jag är ju såklart ingen expert. Jag vet antagligen lite mer än vissa, antagligen mindre än många. Men hursomhelst så känner jag att jag verkligen vill dela med mig av vissa saker jag lärt mig: hur vi kan vara mer hållbara, snällare mot vår planet! Från det här året på utbildningen i Hållbar utveckling har jag verkligen insett att det är så viktigt att informationen inte stannar hos de som studerar, läser på och forskar. Jag är också exalterad för att lära mig nya saker och jag hoppas att ni som läser vill dela med er av er kunskap. Samarbete.
 
Världens viktigaste grupparbete måste ske nu mellan forskare i olika områden, men också utanför forskarkretsen 
- Gunhild Stordalen, Sommar i P1 28 juni 2016
 
Vi hörs snart! Maria 
 
Amanda

Ska bli så spännande att följa dig och lära mer om hållbarhet. Det är så viktigt. Lycka till :)