Varför ska man bry sig?

Det kanske känns självklart för många. Såklart vi måste tänka på hållbarhet och på att vara miljövänliga, och göra allt vi kan för att man ska kunna bo här på jorden i framtiden också. För om vi fortsätter att använda jordens resurser som vi gör nu så kommer det liksom inte gå. Tuff, men sann fakta. Så ja, för den enkla anledningen kan man ju börja bry sig lite mer om att vara hållbar. Kanske inte ta bilen till affären om man kan gå eller cykla - tar vi alla bilen till affären för att köpa kaffe är det sämre för miljön än transporten från kaffeplantagen till Sverige! Kanske ta tåget till malmö istället för att flyga, inte äta kött till varje måltid för att man är van vid det eller tror att man måste ha massa protein. Ja, det här med kött är nåt som jag tycker är intressant... Tar nog upp det snart & går in lite djupare på köttets klimatpåverkan och sådär. 
 
I slutändan undrar jag ändå om förändringen ligger i att jag går och köper ekobananer  och släcker lyset när jag går ur ett rum, eller ligger det i att politikerna tillsammans med forskare och experter inom området faktiskt bestämmer sig för att stora förändringar måste ske på kommunal, regional, nationell och internationell nivå? 
 
Jag har blivit mer och mer övertygad att det handlar om samarbete, förändring uppifrån och ned, nedifrån och upp, snedifrån och diagonalt, alla möjliga håll! Självklart måste vi som konsumenter och privatpersoner göra medvetna val när vi lägger produkter i varukorgen - köper vi mer miljömärkta produkter, ekologiskt, svenskt, lokalt, vegetariskt, veganskt kommer utbudet av det öka i butikerna - det är väl basic ekonomi - utbud & efterfrågan går hand i hand. De här små handlingarna är viktiga, men det är ju inte bara det som har betydelse. Lagar, regler, policys som kommer uppifrån är kanske det som kan ändra på saker lite starkare. Fastställs en lag om att man inte får använda plastpåsar i matbutiker (ett exempel från bla. Frankrike), nej då gör man helt enkelt inte det! Men frågar 10 kunder efter tofu kommer butiken inte sluta sälja kött. Ibland behövs större händer än vad vi har som enskilda konsumenter. 
 
Så, bry dig, kräv, fråga, vägra, även om jag vet att det kan kännas lite hopplöst ibland.
 
Nu snart kommer två av mina kostisar (kära vänner från kostvetarprogrammet) med flyget till Nice och hälsar på mig. Jag är så glad!
 
Vi hörs snart! Maria