Utvärdering Veggie-period

Att äta vegetariskt. Nu har 3 av mina 4 vegetariska veckor passerat. Det har inte alls varit svår ärligt talat. Matlagningen hemifrån har knappt påverkats eftersom jag i vanliga fall lagar mycket vegetariskt. Det är mer restaurangbesöken som har kunnat blivit lite kluriga, även om alla ställen jag gått till har erbjudit något vegetariskt. För mig som har ganska mycket beslutsångest när jag ska bestämma vad jag ska välja från menyn är det oftast bara skönt att jag får lite färre val att välja bland. Det kan såklart vara lite trist om de valen som finns är något man verkligen inte är sugen på, men jag är inte så kräsen och har ganska lätt för att ställa in mig på att äta det som serveras - alltså finns det ingen risotto på menyn så blir jag inte direkt sugen på det - utan då blir jag sugen på det som erbjuds. 
 
Det jag blivit glatt överraskad över, är hur många gånger den vegetariska maten jag valt har varit så himla god och vällagad. Det har inte varit många gånger som jag tittat suktande över på mina vänners maträtter och önskat jag ätit den istället (även om det också säkert varit gott!). 
 
Den saken man aldrig kan komma ifrån om man är vegan eller vegetarian är ju att känna sig lite jobbig. Man måste ju faktiskt flika in att "jag äter bara vegetariskt..." om man ska gå till nån restaurang eller om man ska laga middag tillsammans med någon. Inte för att få den andra att få dåligt samvete eller för att skryta utan för att man måste ju berätta det för att försäkra att vi alla får något i magen! Det är väl den enda nackdelen med den här prövoperioden som vegetarian, även om jag inte har känt att någon tycker jag är jobbig som äter vegetariskt. Men just att inte vara som mängden kan vara lite svårt, vad det än handlar om.